Наскоро бях на едно обучение, в което темата беше - прехода между периодите 0-6г и 6-12г. Монтесори нарича първия период - попиващия ум ( The absorbent mind), а втория - разсъждаващия ум (The reasoning mind).
Когато детето преминава във втория период на развитие, нуждите му стават други и начина на обучение трябва да се промени в съответствие с тях.
Ето какви са някои от характеристиките на детето от 6-12г.
- Поема риск, обича приключенията и да изпробва силата на тялото си
- Има нужда да си обясни - Как? и Защо? функционират света и обществото
- Иска да знае причините за нещата, развива логическо мислене
- Фантазия - може да си представи пътуване в минало и бъдеще време
- Привлича го необикновеното
- Стаден инстинкт - има нужда да е с връстници, да разбере приятелството
- Има нужда да се отдалечи от семейната единица
- Възхищава се на герои
- Вълнува се от справедливостта - има нужда да развие виждане за различни нюанси на справедливост
- Морал - развива съзнанието си и разбирането за добро и зло и съчувствие.
- Себепреценка - Какво е мястото ми в групата? Кои са силните ми страни? На кого мога да се доверя?
- Може да се интересува от култура - да разбере как различните хора живеят и са живяли, какви са техните материални и духовни нужди
- Привличат го символи и тайни кодове
- Обича повторенията, но с усъвършенстване, вариации и допълнения
- Има нужда от работа по големи проекти, да работи в група и да получава удовлетворение от собствените си постижения.
Най-подходящата среда за децата от тази възраст е да бъдат на лагер сред природата. Там те могат да направят вълнуващи открития, да разширят социалните си контакти, да бъдат самостоятелни и да се отделят от семейството си.
Когато детето преминава във втория период на развитие, нуждите му стават други и начина на обучение трябва да се промени в съответствие с тях.
Ето какви са някои от характеристиките на детето от 6-12г.
- Поема риск, обича приключенията и да изпробва силата на тялото си
- Има нужда да си обясни - Как? и Защо? функционират света и обществото
- Иска да знае причините за нещата, развива логическо мислене
- Фантазия - може да си представи пътуване в минало и бъдеще време
- Привлича го необикновеното
- Стаден инстинкт - има нужда да е с връстници, да разбере приятелството
- Има нужда да се отдалечи от семейната единица
- Възхищава се на герои
- Вълнува се от справедливостта - има нужда да развие виждане за различни нюанси на справедливост
- Морал - развива съзнанието си и разбирането за добро и зло и съчувствие.
- Себепреценка - Какво е мястото ми в групата? Кои са силните ми страни? На кого мога да се доверя?
- Може да се интересува от култура - да разбере как различните хора живеят и са живяли, какви са техните материални и духовни нужди
- Привличат го символи и тайни кодове
- Обича повторенията, но с усъвършенстване, вариации и допълнения
- Има нужда от работа по големи проекти, да работи в група и да получава удовлетворение от собствените си постижения.
Най-подходящата среда за децата от тази възраст е да бъдат на лагер сред природата. Там те могат да направят вълнуващи открития, да разширят социалните си контакти, да бъдат самостоятелни и да се отделят от семейството си.
Коментари
Публикуване на коментар